جمعه ۲۵ اسفند ۰۲ ۱۱:۰۰
۶ بازديد
از تئوریهای مهمی که به بحث دربارهی ویژگیهای متون نوشتاری میپردازد، تئوری نمایش عناصر است. این تئوری یادگیری را در دو بعد، محتوا و عملکرد، طبقهبندی میکند.
محتوا شامل چهار طبقه «حقایق، مفاهیم، روش کار و قوانین» و عملکرد شامل سه طبقه «یادآوری، کاربرد و کشف و ابداع» است. بر این اساس، میتوان اجزای محتوای یک رسانه آموزشی مثلاً یک صفحه متن نوشتاری را در نظر گرفت، این صفحه در بردارنده یک و یا همه انواع محتوا یعنی حقایق، مفاهیم، روش کار و قوانین است یعنی با جدا کردن این چهار عنصر از یک متن نباید مورد دیگری باقی بماند.
در این تئوری انواع محتوا به شرح زیر تعریف شده است.
- حقایق: اطلاعاتی چون اسامی خاص، اماکن، نام اشخاص و تاریخ حوادث، همچنین علائم، نمادها و نشانههای قراردادی را شامل میشود.
- مفاهیم:به مجموعه اشیا، حوادث و پدیدههایی گفته میشود که دارای خصوصیات ویژه و نام مشترک هستند.
- روش کار: مجموعه نظام یافته اعمال و فعالیتهایی است که برای رسیدن به یک هدف یا حل یک مسأله یا تولید یک محصول خاص صورت میگیرد.
- اصول:روابط بین پدیدهها که شامل روابط علی و معلولی، همبستگی و یا هر رابطه دیگری میباشد که در تفسیر و تبیین حوادث به کار میرود.
منبع: راهنمای عملی تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی، محمد نوریان